مقدمه :

وی اس تی

دانلود وی اس تی,وی اس تی,دانلود vst,فروش vst,خرید vst,خرید وی اس تی

از نیم قرن قدیم تا کنون "درامز" به عنوان یکی از اصلی ترین سازها از اهمیت خاصی برخوردار است, بگونه ای که امروز , کمتر قطعه ای در موسیقی را می توان یافت که " درامز" در آن نقشی نداشته باشد .
ارزش درامز در ریتم, حفظ وزن و همموسیقی ی بین اجزای موزیک آنچنان است که بایستی آن را ستون فقرات یک قطعه نامید, که بدون آن موزیک خالی از هیجان, جذابیت و تاثیرگذاری ضروری است .
نام استاندارد و شناخته شده ی ساز در تمام جای جهان درافر یا درام ست است که در اصطلاح رایج فارسی به غلط جاز خوانده و نوشته می شود . لازم به شرح است که جاز و به جمله صحیح جٍِز ( Jazz)نوعی آهنگ فولکلوریک منتسب به سیاهان آمریکایی است که حدود سال های 1900 در منطقه ی می سی سی پی آمریکا پایه گذاری و از آن جا به مناطق دیگر جهان بسط یافت, جز در ابتدا موزیک رقص بود که حاوی ریتم های تند متناسب با رقص های سنتی سیاهان اجرا می شد که رفته رفته و با تکامل تدریجی بداهه نوازی عنصر مهم این موسیقی شد :
خصوصیات ی مهم موزیک جز جمله است از :
• تکیه بر ریتم بداهه نوازی به عنوان اصل و پایه ی موسیقی
• وجود میزان های لنگ ملودی غیر معین موکّد .
از موزیک جز در طول چهار دهه رشد و شکوفایی سبک های مختلف و متنوعی همچون : ( Be-Bop), (Free Jazz),(Cool Jazz), (Soul Jazz) منشعب شد.
معرفی به احتمال زیاد ت درام مکان قرار گرفتن آن ها نسبت به نوازنده :
یک درام ست آسان از پنج قطعه تشکیل شده است ). اما شاید تعداد " تام تام " ها یا سنج ها بیشتر بوده و یک درام باس اضافه تر باشد .

سازشناسی - درامز

مقدمه :
از نیم قرن قدیم تا کنون "درامز" به عنوان یکی از مهم ترین سازها از اهمیت خاصی برخوردار است, بگونه ای که امروز , کمتر قطعه ای در موسیقی را می توان یافت که " درامز" در آن نقشی نداشته باشد .
ارزش درامز در ریتم, حفظ وزن و همآهنگ ی بین اجزای موزیک آنچنان است که باید آن را ستون فقرات قطعه نامید, که بدون آن موسیقی خالی از هیجان, جذابیت تاثیرگذاری ضروری است .
نام استاندارد شناخته شده ی ساز در تمام جای جهان درافر یا درام ست است که در اصطلاح رایج فارسی به غلط جاز خوانده نوشته می شود . لازم به توضیح است که جاز و به جمله صحیح جٍِز ( Jazz)نوعی موزیک فولکلوریک منتسب به سیاهان آمریکایی است که حدود سال های 1900 در منطقه ی می سی سی پی آمریکا پایه گذاری و از آن جا به مناطق دیگر جهان بسط یافت, جز در ابتدا موسیقی رقص بود که حاوی ریتم های تند متناسب با رقص های سنتی سیاهان اجرا می شد که رفته رفته با تکامل تدریجی بداهه نوازی عنصر مهم این آهنگ شد :
خصوصیات ی مهم موزیک جز جمله است از :
• تکیه بر ریتم بداهه نوازی به عنوان اصل و پایه ی موسیقی
• وجود میزان های لنگ ملودی غیر معین موکّد .
از موسیقی جز در طول چهار دهه رشد شکوفایی سبک های مختلف و متنوعی همچون : ( Be-Bop), (Free Jazz),(Cool Jazz), (Soul Jazz) منشعب شد.
معرفی حتمـا ت درام مکان قرار گرفتن آن ها نسبت به نوازنده :
یک درام ست آسان از پنج قطعه تشکیل شده است ). اما شاید تعداد " تام تام " ها یا سنج ها بیشتر بوده و یک درام باس اضافه تر باشد .

سنج راید (Ride Cymbal)
راید اکثرا ٌ ُ بزرگ ترین سنج بوده که سمت راست قرار می گیرد .
نت های راید روی خط پنجم حاصل نوشته می شود که دم آن رو به بالاست .
درام اسنر (Snare drum)
یکی از مهم ترین بخش های درام است. اسنر در موسیقی های پاپ برای تولید ضرب های مکمل استفاده می شود .
نت درام اسنر بین خط سوم چهارم حامل نوشته می شود .
)وقت ی که پشت ساز می نشینیم یا پاهایمان را روی پدال قرار می دهیم " اسنر" در بین دو پای ما قرار می گیرد ( .

درام باس (Bass drum)
کار درام باس تولید صدایی مانند" بوم" در به احتمال زیاد ت است .
نت درام باس بین خط اول دوم خطوط کامل نوشته می شود .
پای راست روی پدال درام باس (کیک) قرار می گیرد . (توجه : فاصله ی نوازنده با درام باس می بایست آنقدر باشد که فشار پا روی پدال به سمت پایین باشد نه به جلو . )

های - هت (Hat- Hi)
سنج های های- هت یکی دیگر از پارت های با اهمیت زیاد "درامز " هستند . ( از آن ها می توان به جای " راید" استفاده کرد . )
های –هت را به صورت های مختلف می توان نواخت :
های- هت بسته. ( نت های های – هت بسته در بالای خط پنجم خطوط حامل است (
های- هت نیمه باز. ( نت های های-هت نیمه باز در بالای خط پنجم خطوط حامل است و در بالای آن یک دایره یک خط که دایره را به دو پارت تقسیم می نماید است . )
های- هت بازبه ضربه ها آب رنگ بیشتری می دهد.(نت های های- هت باز شبیه های- هت نیمه باز است با این تفاوت که خط دایره را ندارد که نشانه ی باز بودن است . )

های – هت با پا
می توان های – هت را بدون ضربه زدن به آنها – تنها با گذاشتن پای چپ روی پدال نواخت .
نت های های – هت زمان ی که با پا نواخته می شود , زیر خط اول خطوط حامل نوشته می شود که دم آن به طرف پایین است .
سنج کرش ( crash cymbal )
از کرش جهت معین کردن تغییرات موزیک در یک قطعه موزیک معین کردن سری های مختلف ترانه مصرف می شود. نت سنج کرش, بالای خطوط حامل و روی خط کمکی نوشته می شود .

تام – تام ها ( Tom-Toms )
چنانچه درام ست پنج قطعه باشد, تعداد « تام – تام ها» می بایست 3 عدد در اندازه های مفرق باشد.(احتمال دارد تعداد آنها بیشتر یا کمتر باشد (
(مصرف از تام – تام ها آب رنگ به ریتم ها می بخشد . )
تام های متصل به روی درام باس قرار می گیرند .
نت تام کوچک بین خط چهارم پنجم نت تام متوسط روی خط چهارم خطوط حامل نوشته می شود .
)تام کوچک بایستی سمت چپ و تام بزرگ باید سمت راست قرار گیرد . )
(توجه : اگر تام ها زیاد زاویه دار باشند پوسته ی آنها حالت فرورفتگی پیدا خواهد کرد اگر زیاد صاف باشند, ضربه ها را به حاشیه آنها خواهد برد .

تام فلور
بعد از درام باس بزرگترین قطعه درام, تام فلور است و دارای 3 پایه است که این امکان را می دهد که به آسانی روی زمین قرار گیرد .
نت تام فلور بین خطوط دوم سوم حامل قرار می گیرد .
ی پای نوازنده روی پدال درام باس قرار می گیرد , تام فلور بایستی سمت راست پای وی قرار داشته باشد .
توجه 1: زمان ی که نوازنده پشت درام می نشیند, تام ها بایستی بر حسب اندازه شان قرارگیرند به صورتی که کوچکترین آنها در سمت چپ قرار گیرد .
توجه 2: استفاده از تام ها به عنوان پر کننده بسیار زیاد مناسب است .

شیوه های نواختن بخش های مختلف درام

سنج راید ( Ride cymbal )
راید را می توان به روش های مختلف ( جهت ایجاد صداهای متنوع ) نواخت .
• ضربه با نوک" استیک" به روی سری شانه ی سنج ( به مفهوم حدود دو سوم از پارت لبه ی خارجی سنج )
• زدن نوک " استیک"به زنگ ( سری برجسته در میان سیمبال (
• ضربه با باریکه ی " استیک" روی قسمت شانه ( جهت ایجاد صوت قوی تر (

اسنر ( Snare )
زمان نواختن ضربه به اسنر, چوب را نباید روی پوسته فشار داد, زیرا این عمل باعث ایجاد صدایی وزوز مانند می شود. بایستی عمل برگشتن چوب به عقب به خود انجام شود .
درام باس ( Bass drum)
2 روش برای نواختن درام باس وجود دارد .
-1 اینکه پای نوازنده به صورت تخت روی پدال قرار گیرد و از قوزک پا جهت حرکت دادن ضربه زدن به پوسته درام باس مصرف شود .
2 -اینکه نوازنده پاشنه ی پا را بالا قرار داده و از همه پا برای حرکت دادن پدال استفاده نماید .
توجه : وقتی به درام ضربه می زنید می توانید ضربه زدن را درست تا قبل از نواختن نت بعدی روی پوسته نگه دارید, به این کار پنهان کردن ضربه زن می گویند. جهت ایجاد ولوم مفرق تر و بارزتر ضربه زدن را به پوسته زده و فوراً به عقب برگردانید .

های- هت (Hat- Hi)
)برای ایجاد صداهای مختلف می توان با سری باریکه ی چوب به روی لبه ی سنج ها یا با نوک چوب روی سری شانه ی سنج بالایی ضربه زد (
اکثرا ً های- هت با دست راست همزمان با اسنر که ) سری پایین تر از آن قرار گرفته و با دست چپ نواخته می شود ( نواخته می شود. بطوریکه وقت نواختن دست ها نسبت به حالت ضربدری می گیرند .

های- هت بسته :
نوازنده در این حالت پای چپ را روی پدالی که سنج ها را به حالت کاملاً بسته نگه می دارد می گذارد, با چوب دست راست به های-هت ضربه می زند .
های –هت نیمه باز: نوازنده برای تولید ولوم نیمه باز کمی روی پدال فشار می آورد که وقتی به سنج ها ضربه می زند صدایی جز جز مانند شنیده شود .

های-هت باز :
در این حالت نوازنده قبل از ضربه های های- هت پای خود را از روی پدال برمی دارد با چوب به سنج ها ضربه می زند .
توجه : اگر وقت ی که سنج ها در حال باز شدن هستند به آن ها ضربه وارد شود, برخورد آن ها با صدایی وزوز مانند تولید می نماید .

های- هت با پا :
در این حالت ضربه با دست وارد نمی شود, بلکه های - هت تنها با گذاشتن پای چپ روی پدال نواخته می شود .
سنج کرش (Crash cymbal)
کرش را می توان با ضربه ی با دست نیز نواخت .
اگر کرش به وسیله ی استیک نواخته شود باید زود و با پارت باریکه ی استیک به لبه ی سنج نواخته شود .

تام- تام ها ( sTom-Tom)
برای نواختن تام تام ها نوازنده هر طور که آسان تر است به آن ها ضربه وارد می نماید .
توجه : صدای" تام" ها می بایست از بلند به کوتاه و به ترتیب از چپ به راست باشد .