مقدمه :

وی اس تی

دانلود وی اس تی,وی اس تی,دانلود vst,فروش vst,خرید vst,خرید وی اس تی

از نیم قرن قدیم تا کنون "درامز" به عنوان یکی از مهم ترین سازها از اهمیت خاصی برخوردار است, بگونه ای که امروز , کمتر قطعه ای در موسیقی را می توان یافت که " درامز" در آن نقشی نداشته باشد .
ارزش درامز در ریتم, حفظ وزن همموسیقی ی بین اجزای موسیقی آنچنان است که باید آن را ستون فقرات قطعه نامید, که بدون آن موسیقی خالی از هیجان, جذابیت تاثیرگذاری لازم است .
نام استاندارد و شناخته شده ی ساز در تمام جای جهان درافر یا درام ست است که در اصطلاح رایج فارسی به غلط جاز خوانده نوشته می شود . لازم به توضیح است که جاز و به جمله صحیح جٍِز ( Jazz)نوعی موزیک فولکلوریک منتسب به سیاهان آمریکایی است که حدود سال های 1900 در منطقه ی می سی سی پی آمریکا پایه گذاری و از آن جا به مناطق دیگر جهان بسط یافت, جز در ابتدا موسیقی رقص بود که حاوی ریتم های تند متناسب با رقص های سنتی سیاهان اجرا می شد که رفته رفته با تکامل تدریجی بداهه نوازی عنصر اصلی این موسیقی شد :
خصوصیات ی اصلی موزیک جز جمله است از :
• تکیه بر ریتم و بداهه نوازی به عنوان اصل و پایه ی موسیقی
• وجود میزان های لنگ ملودی غیر معین و موکّد .
از موسیقی جز در طول چهار دهه رشد شکوفایی سبک های مختلف و متنوعی همچون : ( Be-Bop), (Free Jazz),(Cool Jazz), (Soul Jazz) منشعب شد.
معرفی حتمـا ت درام مکان قرار گرفتن آن ها نسبت به نوازنده :
یک درام ست آسان از پنج قطعه تشکیل شده است ). اما شاید تعداد " تام تام " ها یا سنج ها بیشتر بوده و یک درام باس اضافه تر باشد .

سازشناسی - درامز

مقدمه :
از نیم قرن قدیم تا کنون "درامز" به عنوان یکی از اصلی ترین سازها از اهمیت خاصی برخوردار است, بگونه ای که امروز , کمتر قطعه ای در موسیقی را می توان یافت که " درامز" در آن نقشی نداشته باشد .
ارزش درامز در ریتم, حفظ وزن همموسیقی ی بین اجزای آهنگ آنچنان است که بایستی آن را ستون فقرات یک قطعه نامید, که بدون آن موسیقی خالی از هیجان, جذابیت تاثیرگذاری لازم است .
نام استاندارد و شناخته شده ی ساز در تمام جای جهان درافر یا درام ست است که در اصطلاح رایج فارسی به غلط جاز خوانده نوشته می شود . ضروری به شرح است که جاز و به جمله صحیح جٍِز ( Jazz)نوعی موسیقی فولکلوریک منتسب به سیاهان آمریکایی است که حدود سال های 1900 در منطقه ی می سی سی پی آمریکا پایه گذاری و از آن جا به مناطق دیگر جهان بسط یافت, جز در ابتدا موسیقی رقص بود که حاوی ریتم های تند متناسب با رقص های سنتی سیاهان اجرا می شد که رفته رفته با تکامل تدریجی بداهه نوازی عنصر اصلی این موسیقی شد :
خصوصیات ی اصلی موسیقی جز جمله است از :
• تکیه بر ریتم بداهه نوازی به عنوان اصل و پایه ی موزیک
• وجود میزان های لنگ ملودی غیر معین و موکّد .
از موسیقی جز در طول چهار دهه رشد و شکوفایی سبک های مختلف متنوعی همچون : ( Be-Bop), (Free Jazz),(Cool Jazz), (Soul Jazz) منشعب شد.
معرفی حتمـا ت درام و مکان قرار گرفتن آن ها نسبت به نوازنده :
یک درام ست آسان از پنج قطعه تشکیل شده است ). اما ممکن است تعداد " تام تام " ها یا سنج ها بیشتر بوده و یک درام باس اضافه تر باشد .

سنج راید (Ride Cymbal)
راید اکثرا ٌ ُ بزرگ ترین سنج بوده که سمت راست قرار می گیرد .
نت های راید روی خط پنجم حاصل نوشته می شود که دم آن رو به بالاست .
درام اسنر (Snare drum)
یکی از خیلی مهم ترین بخش های درام است. اسنر در آهنگ های پاپ جهت تولید ضرب های مکمل استفاده می شود .
نت درام اسنر بین خط سوم چهارم حامل نوشته می شود .
)زمان ی که پشت ساز می نشینیم یا پاهایمان را روی پدال قرار می دهیم " اسنر" در بین دو پای ما قرار می گیرد ( .

درام باس (Bass drum)
کار درام باس تولید صدایی مانند" بوم" در حتمـا ت است .
نت درام باس بین خط اول و دوم خطوط کامل نوشته می شود .
پای راست روی پدال درام باس (کیک) قرار می گیرد . (تذکر : فاصله ی نوازنده با درام باس باید آنقدر باشد که فشار پا روی پدال به سمت پایین باشد نه به جلو . )

های - هت (Hat- Hi)
سنج های های- هت یکی دیگر از سری های با اهمیت "درامز " هستند . ( از آن ها می توان به جای " راید" استفاده کرد . )
های –هت را به صورت های مختلف می توان نواخت :
های- هت بسته. ( نت های های – هت بسته در بالای خط پنجم خطوط حامل است (
های- هت نیمه باز. ( نت های های-هت نیمه باز در بالای خط پنجم خطوط حامل است و در بالای آن دارای دایره و یک خط که دایره را به دو پارت تقسیم می نماید است . )
های- هت بازبه ضربه ها آب و رنگ زیادتری می دهد.(نت های های- هت باز شبیه های- هت نیمه باز است با این تفاوت که خط دایره را ندارد که نشانه ی باز بودن است . )

های – هت با پا
می توان های – هت را بدون ضربه زدن به آنها – تنها با گذاشتن پای چپ روی پدال نواخت .
نت های های – هت وقتی که با پا نواخته می شود , زیر خط اول خطوط حامل نوشته می شود که دم آن به طرف پایین است .
سنج کرش ( crash cymbal )
از کرش جهت معین کردن تغییرات آهنگ در یک قطعه موسیقی معین کردن قسمت های مختلف ترانه مصرف می شود. نت سنج کرش, بالای خطوط حامل روی خط کمکی نوشته می شود .

تام – تام ها ( Tom-Toms )
اگر درام ست پنج قطعه باشد, تعداد « تام – تام ها» می بایست 3 عدد در اندازه های مفرق باشد.(احتمال دارد تعداد آنها بیشتر یا کمتر باشد (
(مصرف از تام – تام ها آب و رنگ زیادتری به ریتم ها می بخشد . )
تام های متصل به هم روی درام باس قرار می گیرند .
نت تام کوچک بین خط چهارم پنجم و نت تام مبوسیله روی خط چهارم خطوط حامل نوشته می شود .
)تام کوچک می بایست سمت چپ و تام بزرگ باید سمت راست قرار گیرد . )
(تذکر : اگر تام ها خیلی زاویه دار باشند پوسته ی آنها حالت فرورفتگی پیدا خواهد کرد و چنانچه زیاد صاف باشند, ضربه ها را به حاشیه آنها خواهد برد .

تام فلور
بعد از درام باس بزرگترین قطعه درام, تام فلور است و دارای 3 پایه است که این امکان را می دهد که به آسانی روی زمین قرار گیرد .
نت تام فلور بین خطوط دوم سوم حامل قرار می گیرد .
وقتی پای نوازنده روی پدال درام باس قرار می گیرد , تام فلور می بایست سمت راست پای وی قرار داشته باشد .
توجه 1: زمان ی که نوازنده پشت درام می نشیند, تام ها می بایست بر حسب اندازه شان قرارگیرند به صورتی که کوچکترین آنها در سمت چپ قرار گیرد .
تذکر 2: مصرف از تام ها به عنوان پر کننده زیاد مناسب است .

نحوه های نواختن قسمت های مختلف درام

سنج راید ( Ride cymbal )
راید را می توان به نحوه های مختلف ( برای ایجاد صداهای متنوع ) نواخت .
• ضربه با نوک" استیک" به روی قسمت شانه ی سنج ( یعنی حدود دو سوم از قسمت لبه ی خارجی سنج )
• زدن نوک " استیک"به زنگ ( سری برجسته در میان سیمبال (
• ضربه با باریکه ی " استیک" روی پارت شانه ( برای ایجاد صوت قوی تر (

اسنر ( Snare )
وقت نواختن ضربه به اسنر, چوب را نمی بایست روی پوسته فشار داد, زیرا این عمل باعث ایجاد صدایی وزوز مانند می شود. می بایست عمل برگشتن چوب به عقب خود به خود انجام شود .
درام باس ( Bass drum)
2 روش برای نواختن درام باس وجود دارد .
-1 اینکه پای نوازنده به صورت تخت روی پدال قرار گیرد از قوزک پا جهت حرکت دادن ضربه زدن به پوسته درام باس استفاده شود .
2 -اینکه نوازنده پاشنه ی پا را بالا قرار داده و از همه پا برای حرکت دادن پدال مصرف نماید .
تذکر : وقتی به درام ضربه می زنید می توانید ضربه زدن را درست تا قبل از نواختن نت بعدی روی پوسته نگه دارید, به این کار پنهان کردن ضربه زن می گویند. برای ایجاد ولوم مفرق تر بارزتر ضربه زدن را به پوسته زده و فوراً به عقب برگردانید .

های- هت (Hat- Hi)
)برای ایجاد صداهای مختلف می توان با قسمت باریکه ی چوب به روی لبه ی سنج ها یا با نوک چوب روی سری شانه ی سنج بالایی ضربه زد (
اکثرا ً های- هت با دست راست همزمان با اسنر که ) پارت پایین تر از آن قرار گرفته با دست چپ نواخته می شود ( نواخته می شود. بطوریکه وقت نواختن دست ها نسبت به حالت ضربدری می گیرند .

های- هت بسته :
نوازنده در این حالت پای چپ خود را روی پدالی که سنج ها را به حالت کاملاً بسته نگه می دارد می گذارد, با چوب دست راست به های-هت ضربه می زند .
های –هت نیمه باز: نوازنده برای تولید صوت نیمه باز کمی روی پدال فشار می آورد که وقتی به سنج ها ضربه می زند صدایی جز جز مانند شنیده شود .

های-هت باز :
در این حالت نوازنده قبل از ضربه های های- هت پای خود را از روی پدال برمی دارد و با چوب به سنج ها ضربه می زند .
توجه : اگر وقتی که سنج ها در حال باز شدن می باشند به آن ها ضربه وارد شود, برخورد آن ها با صدایی وزوز مانند تولید می نماید .

های- هت با پا :
در این حالت ضربه با دست وارد نمی شود, بلکه های - هت فقط با گذاشتن پای چپ روی پدال نواخته می شود .
سنج کرش (Crash cymbal)
کرش را می توان با ضربه ی با دست نواخت .
چنانچه کرش به وسیله ی استیک نواخته شود بایستی سریع و با قسمت باریکه ی استیک به لبه ی سنج نواخته شود .

تام- تام ها ( sTom-Tom)
جهت نواختن تام تام ها نوازنده هر طور که آسان تر است به آن ها ضربه وارد می نماید .
توجه : صدای" تام" ها می بایست از بلند به کوتاه و به ترتیب از چپ به راست باشد .